Sonde keert vanavond terug met kosmisch presentje

Karlijn Klei

05 december 2020 09:00

Hayabusa2

Japanse ruimtesonde Hayabusa2 maakt vandaag nog feestelijker door een wel heel bijzonder cadeautje af te leveren: ruimtegruis van planetoïde Ryugu.

Reikhalzend hebben wetenschappers van over de hele wereld naar dit moment uitgekeken. Na zes jaar en 5,2 miljard kilometer dropt Japanse ruimtesonde Hayabusa2 vanavond een buitengewoon bijzonder cadeautje in de Australische outback: materiaal van planetoïde Ryugu. De hoop is dat deze kosmische korrels ons meer gaan vertellen over het ontstaan van ons zonnestelsel.

Ultiem (sinterklaas)cadeau

Vanavond 5 december rond een uur of zeven – precies op tijd voor pakjesavond – zal de sonde, die in 2014 aan zijn reis begon, het bijzondere presentje op aarde afleveren. Cadeautjes door de schoorsteen gooien, is er niks bij. Op 220.000 kilometer boven het aardoppervlak zal Hayabusa2 de waardevolle buit loslaten.

Planetoïde Ryugu. © JAXA

Als alles volgens plant verloopt, zal de capsule met de planetoïdemonsters door de atmosfeer schieten. Op 10 kilometer hoogte opent de parachute waarna de capsule zachtjes in Woomera (Zuid-Australië) nabij een legerbasis zal neerkomen. Het pakketje ruimtegruis, 40 centimeter groot, wordt vervolgens naar de Sagamihara Campus van JAXA gebracht, waar het aan verwachtingsvolle wetenschappers is het pakketje open te maken.

Aan de bak

Betekent een geslaagde missie dat Hayabusa2 de schommelstoel erbij mag pakken om van een welverdiend pensioen te genieten? Integendeel. Eind augustus maakte JAXA bekend de sonde nog één keer op avontuur te sturen. Hayabusa2 heeft naar schatting namelijk slechts de helft van zijn brandstof (xenon) verbruikt. Dat kan mooi ingezet worden voor een vervolgmissie.

Planetoïde 1998KY26 © NASA’s JPL Digital Image Animation Laboratory

Na het loslaten van de capsule reist Hayabusa2, die zelf het aardoppervlak dus niet eens zal aantikken, direct door naar zijn volgende bestemming: planetoïde 1998KY26. De bolvormige planetoïde (zie hierboven), die de komende tijd met een beetje mazzel een pakkendere naam krijgt, is een zogenaamde fast rotator. Dat betekent dat de ruimterots, met een diameter van ongeveer 30 meter,  heel snel rond zijn as draait: in slechts 10 minuten.

Daarbij is 1998KY26, net als Ryugu en Bennu, een C-type planetoïde. Van deze ruimterotsen wordt gedacht dat ze rijk zijn aan water en organisch materiaal. Het wachten begint weer: Hayabusa2 komt waarschijnlijk in 2031 bij de planetoïde aan.

JAXA zendt de drop van Ryugu’s mysterieuze korrels live uit. De stream (zie hieronder) begint zaterdag 5 december 2020 om 18:00:

Bronnen: JAXA, The Guardian

Beeld: JAXA, NASA’s JPL Digital Image Animation Laboratory