Helft Amerikanen twijfelt aan oerknal

kijkmagazine

23 april 2014 11:00

Oerknal

De tune van The big bang theory komt vaak genoeg voorbij op tv, zou je denken. Toch is de boodschap ervan, in elk geval in de VS, nog steeds niet aangekomen. Ruim de helft van de Amerikanen twijfelt er namelijk flink aan of het heelal zo’n 13,8 miljard jaar geleden begon met een oerknal.

Dat blijkt uit een enquête waarbij ruim duizend ondervraagden een aantal wetenschappelijke stellingen kregen voorgelegd. Vervolgens moesten ze aangeven in welke mate ze erop vertrouwden dat die stellingen klopten. Daarbij hadden ze de keus uit vijf gradaties: ‘heel erg’, ‘erg’, ‘enigszins’, ‘niet erg’, of ‘helemaal niet’. 20 procent bleek ‘niet erg veel vertrouwen’ in de oerknal te hebben; 30 procent zelfs ‘helemaal geen vertrouwen’. Daarnaast weigerde 4 procent de vraag überhaupt te beantwoorden; een hoger percentage dan bij de overige stellingen.

Daarmee bleek de oerknal de minst geaccepteerde stelling uit het rijtje. In evolutie had bijvoorbeeld ‘maar’ 27 procent helemaal geen vertrouwen en 16 procent niet erg veel vertrouwen, terwijl de stelling ‘roken veroorzaakt kanker’ door 94 procent van de ondervraagden op zijn minst ‘enigszins’ werd geaccepteerd.

Goddelijke schepping?

Natuurlijk is zo niet te zeggen wat deze cijfers precies betekenen. Iemand die de oerknal afwijst, kán dat doen omdat hij gelooft in een goddelijke schepping die veel korter geleden heeft plaatsgevonden – en die mensen zullen er geheid tussen hebben gezeten. Maar iemand kan natuurlijk ook gewoon menen (in tegenstelling tot het overgrote deel van de astronomen; dat wel) dat het wetenschappelijke bewijs voor de oerknal nog niet sterk genoeg is om er al te veel vertrouwen in te stellen.

Wel blijkt uit de enquête dat de ‘Intelligent Design’-gedachte nog altijd flink leeft in de VS, in elk geval met betrekking tot het heelal. Ruim de helft van de ondervraagden vertrouwt er namelijk ‘heel erg veel’, ‘erg veel’ of ‘enigszins’ op dat de complexiteit van het heelal bewijst dat een opperwezen ervoor verantwoordelijk was.

Bron: The Atlantic