Hoeveel lege ruimte zit er in een atoom?

kijkmagazine

19 mei 2014 11:00

Je zou het niet zeggen als je zo de spullen om je heen bekijkt, maar materie bestaat vooral uit lege ruimte. Zo ook een atoom. Maar uit hoeveel lege ruimte bestaat zo’n deeltje?

Neem een atoom van het simpelste element: waterstof. Dat bestaat uit twee deeltjes: een proton, dat de atoomkern vormt, en een elektron, dat daar (soort van) omheen cirkelt. De afstand tussen die twee deeltjes blijkt enorm te zijn: als je het proton uitvergroot tot het formaat van een sinaasappel, staat het elektron op maar liefst 5 kilometer afstand. De rest van het atoom is dus in principe leeg.

Zou je al die ‘overbodige’ lege ruimte uit atomen wegdenken, dan neemt materie ineens heel wat minder plek in. De complete mensheid kun je dan bijvoorbeeld samenpersen tot een blokje ter grootte van een suikerklontje.

Ook een vraag voor de rubriek ‘KIJK antwoordt’? Mail hem naar [email protected]!