‘Hommelknabbels’ bevorderen bloemvorming

Karlijn Klei

23 mei 2020 14:59

hommels

Als er weinig stuifmeel is, knabbelen hommels aan blaadjes. Niet om de honger te stillen, maar om bloemvorming te stimuleren.

In ruil voor een smakelijke hap nectar, zorgen bijen, hommels, vlinders, en andere bestuivers door stuifmeelkorrels van de ene naar de andere bloem te zeulen, voor de bevruchting van de plant. Een strakke timing is bij deze samenwerking (symbiose) essentieel: als de bestuivers de bloeiperiode van hun favoriete plant mislopen, zitten beide partijen met de spreekwoordelijke gebakken peren.

Volgens een team Engelse onderzoekers zou de hommel een bijzonder trucje hebben om dat te voorkomen. Als het insect weinig stuifmeel (pollen) tegenkomt, zou hij aan de bladeren van de plant gaan knabbelen. Niet als plaatsvervangende maaltijd, zo schrijven de onderzoekers in vakblad Science, maar om de bloemvorming van de plant te versnellen. Zo kan er toch nog van die nectar gesnoept worden, én kan er bevruchting plaatsvinden.