Hyundai richt zich op de klep

André Kesseler

2019-07-03 16:00:40

hyundai

De Zuid-Koreaanse autobouwer maakt motoren zuiniger met betere kleppentechniek.  

In een normale motor gaan de kleppen in een bepaald ritme open en dicht. Via de inlaatkleppen stroomt het luchtmengsel de cilinders in en via de uitlaatklep kunnen de verbrandingsgassen er weer uit stromen. Hyundai kondigt nu aan dat de 1.6-liter 4-cilinder Smartstream turbo-motor dat anders aan gaat pakken. Daardoor zou de krachtbron vier procent meer vermogen leveren, vijf procent brandstof besparen en een twaalf procent lagere uitstoot hebben.

Lees ook:

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

CVVD

De nieuwe kleppentechniek, die het bedrijf de continuously variable valve duration-technologie (CVVD) noemt, varieert het openen en sluiten van de inlaatkleppen op basis van de omstandigheden. Als het voertuig een constante snelheid aanhoudt en er weinig motorvermogen nodig is, opent CVVD de inlaatklep van het midden tot het einde van de compressieslag (de opwaartse beweging die de zuiger maakt). Door de lagere compressie in de cilinder is er minder weerstand en dat is goed voor het brandstofverbruik.

Gas!

Als je daarentegen lekker verkwistend gas geeft, wordt de inlaatklep aan het begin van de compressieslag gesloten. Daardoor wordt de hoeveelheid lucht die nodig is voor de explosie gemaximaliseerd en dat is goed voor het koppel en de acceleratie. Hyundai noemt de CVVD-techniek een wereldprimeur, maar dat is misschien een tikkie overdreven. Er zijn motorbouwers die alle kleppen digitaal aansturen en daarmee de boel nog veel nauwkeuriger kunnen regelen. Maar goed, ze doen leuk mee.

Bronnen: New AtlasHyundai

Beeld: YouTube (still)

KIJK 7/2019Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK







Podcast KIJK en luister via JUKE



Meer Filmpjes