Immense verzameling slangen en spinnen verloren gegaan

KIJK-redactie

19 mei 2010 10:00

Een Braziliaanse brand heeft ’s werelds grootste collectie dode slangen, spinnen en schorpioenen in as gelegd. De in totaal bijna 80.000 proefexemplaren zijn allemaal verloren gegaan.

De dode diertjes werden bewaard in licht ontvlambare vloeistoffen, wat de verspreiding van het vuur versnelde.

“Een verlies voor de mensheid”, noemt curator Francisco Franco van het afgebrande Instituto Butantan te Sao Paulo de ramp. De verzameling was dan ook van groot wetenschappelijk belang. Veel exemplaren werden ingezet bij de productie van vaccins of andere biofarmaceutische producten. Ook gebruikten onderzoekers de verzameling om de evolutie van de betreffende soorten te bestuderen. En met de informatie die dat opleverde, werd geprobeerd om het uitsterven van sommige soorten tegen te gaan.

BRAZIL-SCIENCE-FIRE

Het goede nieuws is dat er geen mensen gewond zijn geraakt en dat de grote collectie levende dieren in een aangrenzend gebouw bewaard bleef. Uit voorzorg werden deze spinnen, schorpioenen en slangen geëvacueerd; achteraf bleek dat overbodig.

Volgens officials van het instituut wordt er al gewerkt aan een plan om de verzameling opnieuw op te bouwen. Maar, zo zegt onderzoeker Thais Guedes: “Zelfs als we 100.000 exemplaren zouden weten te bemachtigen, dan nog zou de historische waarde van de oude collectie verloren zijn.”

Bronnen: AP, via PhysOrg.com