Insectenvleugels mooier dan gedacht

André Kesseler

08 januari 2011 13:00

Vlinders zijn niet de enige insecten met heel fraaie vleugels, zo hebben Zweedse wetenschappers ontdekt.

Het onderzoek, gepubliceerd in het blad Proceedings of the National Academy of Sciences, werd gedaan door de entomologen Ekaterina Shevtsova en Christer Hansson van de Universiteit van Lund in Zweden.

De vleugels van veel insecten bestaan uit twee lagen chitine. Als die worden beschenen door bijvoorbeeld de zon, worden de kleuren gemengd en weerkaatst. Er werd altijd gedacht dat dat effect vergelijkbaar is met het effect dat optreedt bij zeepbellen of een olielaagje op het water. Willekeurige patronen dus, onder meer afhankelijk van de inval en de intensiteit van het licht.

Maar de Zweedse onderzoekers ontdekten dat dat niet klopt. De kleuren blijken vrij constant en steeds op dezelfde plekken te ontstaan. Bovendien zijn de kleurpatronen op de vleugels van mannelijke insecten anders dan op die van de vrouwelijke.

Shevtsova en Hansson vinden het vreemd dat biologen dit eigenlijk nooit hebben opgemerkt. Dat komt waarschijnlijk doordat de meeste van hun collega’s de doorzichtige insectenvleugels tegen een witte achtergrond bestuderen en dan is het effect nauwelijks zichtbaar. Pas tegen een zwarte achtergrond komt de pracht en praal van kakkerlakken, libellen en sprinkhanen goed tot hun recht.

Bronnen: Wired, PNAS