‘Je kunt altijd meer bellen dan is onderzocht’

KIJK-redactie

26 februari 2013 16:00

Diederik Jekel

Natuurkundige en KIJK-columnist Diederik Jekel over de ‘gevaren’ van straling, afkomstig van mobiele telefoons.

Het regent hard op het bushokje waarin ik zit. Naast mij zit een roodharige bellende vrouw. Er zit een glimmende sticker op haar mobiel geplakt.

Als de vrouw klaar is met bellen, vertelt ze me dat die sticker gevaarlijke telefoonstraling tegenhoudt. Met wilde armbewegingen roept ze dat het aantal tumoren de laatste jaren enorm is toegenomen, door de straling van mobiel bellen. Haar sticker houdt alle straling tegen die uit haar telefoon komt.

Ik vraag me af hoe je kunt bellen als er geen straling in- of uitkomt. En al helemaal hoe een sticker aan de achterkant van de telefoon haar hoofd aan de voorkant van de telefoon gaat beschermen tegen straling.

Let wel; zonder straling geen mobieltjes, zonlicht, radio, magnetronmaaltijden of tv. Zonder straling misten we vrijwel alle onderzoekstechnieken die je in een ziekenhuis aantreft. Radio-, magnetron-, infrarood-, röntgen- en gammastraling, uv-licht en zichtbaar licht, de straling van mobieltjes – ze zijn allemaal gemaakt van hetzelfde spul: elektromagnetische golven. Sommige elektromagnetische golven zijn slecht voor je (zoals gamma-, en röntgenstraling) en andere zijn onschadelijk (zoals zichtbaar licht).

Er is geen wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat het aantal hersentumoren is toegenomen of dat er een duidelijk verband is tussen telefoonstraling en kanker. Toch stopt de Wereldgezondheidsorganisatie mobiel bellen in gevarencategorie 2B, oftewel: ‘mogelijk kankerverwekkend’. Dat klinkt het heel eng, maar dat komt puur doordat dit soort dingen uitsluiten in de wetenschap praktisch onmogelijk is. Je kunt niet alle mensen onderzoeken en ze 24 uur per dag laten bellen. In de 2B-categorie zitten ook koffie, en werken in een stomerij. Je kunt altijd meer bellen dan is onderzocht, en dus kunnen wetenschappers een negatief effect nooit helemaal uitsluiten.

De bus komt niet en de vrouw loopt bellend weg. Wie zich zorgen maakt om het gevaar van telefoons, moet maar onthouden dat er niet of nauwelijks een verband bestaat tussen ziekte en telefoons, maar wel een heel duidelijk verband tussen bellen in het verkeer en ongevallen.

Diederik Jekel staat met zijn column in elk nummer van KIJK!

Beeld: Studio 5982