‘Junk-DNA’ mogelijke oorzaak schizofrenie

KIJK-redactie

04 januari 2014 13:00

Tot nu toe kon de wetenschap niet precies aantonen waar schizofrenie vandaan komt. Een Japans onderzoek lijkt een stukje dichter bij de biologische oorzaak te komen.

Stukken DNA genaamd retrotransposons, ook wel ‘junk-DNA‘ genoemd, zouden een belangrijke rol spelen bij schizofrenie. Dat blijkt uit een in Neuron gepubliceerde studie, onder leiding van Kazuya Iwamoto van de Universiteit van Tokyo en Tadafumi Kato (RIKEN Brain Science Institute).

Retrotransposons of junk-DNA zijn korte sequenties van DNA die zich versterken en bewegen rond het genoom. Uit het onderzoek van Iwamoto en Kato is gebleken dat deze retrotransposons een verhoogde activiteit hebben in de hersenen bij mensen die lijden aan schizofrenie en ook veel meer aanwezig zijn. Dit zou vooral zichtbaar zijn tijdens de ontwikkeling van de hersenen. Daarnaast zouden ze de genen aanpassen die in verband staan met ziekte. De precieze rol van het junk-DNA bij de mentale ziekte bleef tijdens het onderzoek echter nog altijd onduidelijk.

Combinatie van factoren

De ontdekking wil overigens niet zeggen dat schizofrenie alleen een biologische oorzaak heeft. De geestesziekte is het gevolg van een combinatie van biologische, sociale en psychologische factoren. Hierdoor blijft een concrete oorzaak moeilijk aan te wijzen.

Wel is de behoefte aan een accurate en objectieve methode om psychiatrische stoornissen te spotten groot. De ontdekking van deze biologische symptomen van schizofrenie zijn daarom van groot belang.

Bronnen: NeuronSync.nl, Psychischegezondheid.nl, RIKEN Brain Science Institute via AlphaGalileo.org