Kalkoen aantrekkelijk door genentruc

KIJK-redactie

17 augustus 2013 13:00

Wilde kalkoen

Waarom zijn sommige individuen met vergelijkbare genen knapper dan anderen? Onderzoekers vonden het antwoord – in kalkoenen.

Genetici buigen zich al jaren over de vraag waarom individuen met ongeveer dezelfde genen verschillen in aantrekkelijkheid. Hoe kan het bijvoorbeeld dat van twee broers de één wel succes heeft bij de vrouwen, terwijl de ander constant blauwtjes loopt? Onderzoekers vonden dat kalkoenen een truc hebben om er beter uit te zien: ze zetten hun mannelijke genen ‘aan’ en hun vrouwelijke ‘uit’.

Britse wetenschappers vonden het geheim voor schoonheid in mannelijke wilde kalkoenen. Ze zochten broers, die de winter voordat ze seksueel volwassen zijn met elkaar vechten voor de dominante positie in de groep. De winnaar bleek zijn typisch mannelijke genen meer tot uitdrukking te brengen, en zijn vrouwelijke genen minder.

Trieste taak

De hoge expressie van die mannelijke genen, en dus niet per se de genen zelf, maakte mannetjes aantrekkelijker (voor zover je een kalkoen aantrekkelijk kunt noemen). De kleuren van hun veren waren uitbundiger en hun kam en lel waren groter dan die van ondergeschikte broers. Die broers krijgen de trieste taak om hun dominante broer te helpen vrouwtjes te versieren, maar komen zelf nooit aan hun trekken.

De conclusies van het onderzoek zijn (nog) niet bij mensen toe te passen. Verschillen in aantrekkelijkheid zijn moeilijker te onderzoeken dan bij kalkoenen, omdat er niet zo’n duidelijke rangorde bestaat. De onderzoekers gaan nu eerst kijken of ze dezelfde resultaten bij vrouwtjes vinden. Maar mannelijke kalkoenen kunnen de genen van hun ouders voorlopig niet meer de schuld geven voor mislukkingen op datinggebied; ze hebben het blijkbaar zelf in de hand.

Bronnen: PLOS Genetics, University College London via Phys.org