Keizersnedebaby’s hebben ander darmmicrobioom

Laurien Onderwater

19 september 2019 12:29

keizersnee darmmicrobioom

Baby’s die via het geboortekanaal ter wereld komen hebben andere bacteriekolonies in hun darmen dan kindjes die via een keizersnede worden geboren.

De meeste baby’s worden in Nederland nog altijd vaginaal geboren, maar vorig jaar publiceerde The Lancet een artikel waarin stond dat het aantal vrouwen dat bevalt met een keizersnede wereldwijd is verdubbeld. In veel gevallen is hier een medische indicatie voor, maar het komt ook steeds vaker voor dat vrouwen bewust niet voor de natuurlijke weg kiezen. En dat terwijl er steeds meer aanwijzingen zijn dat een keizersnede op de korte termijn negatieve gezondheidseffecten heeft voor de baby. (De langetermijneffecten zijn onvoldoende bestudeerd.)

Ook Britse wetenschappers hebben op dit gebied een opmerkelijke ontdekking gedaan. Ze achterhaalden dat ‘keizersnedebaby’s’ een ander darmmicrobioom hebben, met meer nadelige bacteriën, dan baby’s die op de natuurlijke manier zijn geboren.

Genetische analyse

Het gaat hier om het grootste onderzoek ooit dat is gedaan naar het darmmicrobioom van baby’s. Microbiologen onderzochten 1679 monsters van de ontlasting van 596 gezonde baby’s en 175 moeders. Van die bijna 600 kindjes waren 314 via het geboortekanaal ter wereld gekomen en 282 via een keizersnede. De samples werden genomen toen de baby’s vier, zeven en 21 dagen oud waren.

Vervolgens voerden de wetenschappers een genetische analyse uit op de monsters om te achterhalen welke bacteriën aanwezig waren in de darmen. “We ontdekten dat de manier waarop baby’s worden geboren een grote impact had op hun darmbacteriën”, vertelt microbioloog Trevor Lawley.

Grote verschillen

Vaginaal geboren baby’s hebben veel dezelfde darmbacteriën als hun moeder. Dat komt doordat ze daarmee in contact komen tijdens de geboorte. De darmen van keizersnedebaby’s, daarentegen, bevatten minder gezonde bacteriën en meer micro-organismen die vaak worden verworven in ziekenhuizen, inclusief stammen die antimicrobiële resistentie vertonen.

Sommige vaginaal geboren baby’s beschikten ook over minder gezonde darmbacteriën, maar dat lag aan het feit dat de moeder rond de bevalling antibiotica had gekregen.

Naarmate de baby’s ouder werden, namen de verschillen in het darmmicrobioom af. Verder is het nog onduidelijk of de verschillen bij de geboorte effect hebben op de latere gezondheid.

Darmmicrobioom

Het darmmicrobioom is een complex ecosysteem van miljoenen micro-organismen en is zeer belangrijk voor de ontwikkeling van het immuunsysteem. Te weinig blootstelling aan de juiste micro-organismen in de vroege kinderjaren is geassocieerd met auto-immuunziekten zoals astma, allergieën en diabetes. De bevindingen van deze studie kunnen die verhoogde kans op auto-immuunziekten deels verklaren.

De resultaten verbazen Remco Kort niet. Kort is hoogleraar microbiologie, werkzaam aan de Vrije Universiteit en bij ARTIS-Micropia, ’s werelds enige microbenmuseum in Amsterdam. “Dit onderzoek bevestigt resultaten uit eerdere studies. Wat deze studie uniek en belangrijk maakt, is het grote aantal poepmonsters en baby’s dat is bestudeerd.”

“Voor onze geboorte zijn we zo goed als steriel, het allereerste contact met de bacteriën in onze omgeving is dus van groot belang voor de ontwikkeling van de darmmicrobiota. Het zijn normaal gesproken de fecale bacteriën (en dus niet de vaginale) van de moeder die een niche vinden in de babydarm. Gebruik van antibiotica en keizersneden leiden tot heel ander bronnen van bacteriën waar baby’s voor het eerst mee in contact komen (uit het ziekenhuis, huid van verplegend personeel, etc.). Dit heeft ook gevolgen voor de volgende stappen in de ontwikkeling van de darmmicrobiota.”

Maar er is nog een hoop vervolgonderzoek nodig, beaamt ook Kort. “Wetenschappelijk onderzoek naar keizersneden en een verhoogd risico op auto-immuunziektes later in het leven laat geen eenduidige resultaten zien. Er is dus meer onderzoek nodig om harde uitspraken te kunnen doen voor gevolgen voor de gezondheid op de lange termijn.”

Bronnen: Nature, Wellcome Trust Sanger Institute via EurekAlert!

Beeld: 123RF