Tal van nieuwe exoplaneten ontdekt door Kepler

Naomi Vreeburg

10 mei 2016 20:50

nieuwe exoplaneten

NASA heeft zojuist aangekondigd dat ruimtetelescoop Kepler meer dan 1200 exoplaneten heeft gespot.

We kijken er niet meer zo van op als er een paar nieuwe exoplaneten worden gevonden, maar Kepler verdient nu toch echt wel een applausje. De ruimtetelescoop heeft namelijk maar liefst 1284 (!) exoplaneten ontdekt. Dit verdubbelt het aantal exoplaneten dat tot nu toe bekend was bijna, zo liet NASA zojuist weten.

Nieuwe exoplaneten

De ontdekking leunt op een techniek ontwikkeld aan de Princeton University. Deze tool maakt het mogelijk om de duizenden signalen die Kepler heeft gestuurd te analyseren en te bepalen welke signalen worden veroorzaakt door een planeet en welke niet. Van de meer dan 7000 signalen die Kepler opving, waren er 1284 voor 99 procent zekerheid afkomstig van de exoplaneten.

Van deze enorme hoeveelheid nieuwe exoplaneten zouden er 550 rotsachtig zijn, net als onze aarde. Negen van deze planeten bevinden zich op zo’n afstand van hun ster dat ze een gunstige oppervlaktetemperatuur hebben voor vloeibaar water. En daarmee misschien voor leven.

Alleen in het universum?

“Voordat de ruimtetelescoop Kepler werd gelanceerd (in 2009 – red.), wisten we niet of exoplaneten zeldzaam waren of niet”, vertelt directeur astrofysica bij NASA Paul Hertz in een persbericht. “Dankzij Kepler en het onderzoeksteam weten we nu dat er meer planeten dan sterren kunnen zijn. En deze kennis kunnen we gebruiken bij toekomstige missies die nodig zijn om de vraag te beantwoorden of we alleen zijn in het universum.”

Bron: Astrophysical Journal (pdf), NASA