KIJK 4/2015 verschenen!

Naomi Vreeburg

19 maart 2015 09:00

Vanaf vandaag in de winkel en bij abonnees op de mat: KIJK 4/2015. Met op de cover: ‘Einsteins meesterwerk. Waarom de relativiteitstheorie briljant maar ook gebrekkig is.’

Met zijn algemene relativiteitstheorie stootte Albert Einstein de historische natuurkundeheld Isaac Newton van zijn troon. Maar toen Einstein de eerste stappen richting zijn meesterwerk zette, was hij een onbeduidend figuur in de wetenschappelijke wereld. Wat bracht uitgerekend hem ertoe om Newtons beschrijving van de zwaartekracht in twijfel te trekken? Wat kun je allemaal met Einsteins theorie? En wat mankeert eraan? Je leest het in KIJK 4/2015!

Kijk 2015_4 DigimagVerder onder meer in dit nummer:

• Veel Amerikanen zijn er nog heilig van overtuigd dat het Roswellincident een bezoekje van aliens was. KIJK ging naar New Mexico om poolshoogte te nemen.
  • Het zijn niet alleen de bloemetjes en bijtjes die het hem doen – microscoopfoto’s van zaden en pollen in de meest bizarre vormen.
  • Volgens Louwrens Hacquebord, de eerste hoogleraar arctische en antarctische studies in Nederland, gaat het de foute kant op met de poolgebieden. KIJK sprak met hem.
  • Er bestaan nog zo’n honderd inheemse stammen waarvan we weinig tot niets weten. De reden: de indianen zijn zo bang dat ze zich steeds verder terugtrekken.

KIJK 4/2015 ligt in de winkel tot en met 22 april en kost 5,25 euro. Het nummer is ook online te bestellen – zonder verzendkosten!

Beeld: NASA, SPL/ANP, Marco Lap