Kikker baart compleet kikkervisje

KIJK-redactie

02 januari 2015 16:00

Op het Indonesische eiland Sulawesi is voor het eerst een kikkersoort ontdekt die geen eitjes legt, maar complete kikkervisjes baart.

De voortplanting van een nieuw ontdekte kikkersoort op het Sulawesi-eiland van Indonesië gaat op een wel heel bijzondere manier. Waar de meeste kikkers eitjes in het water leggen, broedt het vrouwtje van de Limnonectes larvaepartus ze alvast binnen in het lichaam uit. Na een tijdje baart ze complete kikkervisjes. Een onderzoeksteam, geleid door Jim McGuire van de Universiteit van Californië, publiceerde de ontdekking deze week in PLOS One.

Tijdens het ontleden van een van de kikkers in kwestie, zagen de onderzoekers iets merkwaardigs. Er bewoog iets in de dode kikker. Na een kleine incisie floepten er een stel prima ontwikkelde kikkervisjes uit de kikkerbuik. Niet veel later was McGuire ook nog eens getuige van een live-geboorte toen hij een andere kikker in zijn hand had. Vanaf dat moment waren de onderzoekers het er over eens: dit is uniek in de kikkerwereld!

De Limnonectes larvaepartus is ook in een ander opzicht heel bijzonder. Omdat de eitjes in het lichaam worden uitgebroed, moet de bevruchting ook intern plaatsvinden. Maar hoe de Indonesische kikker dit voor elkaar krijgt, is vooralsnog een raadsel. Het mannetje heeft namelijk geen penis. Kortom, een unieke manier van voortplanten waar nog veel onderzoek naar zal worden gedaan.

Bronnen: BBC News, PLOS One