Kinderen begrijpen bekende stemmen beter

KIJK-redactie

08 oktober 2014 11:00

Wetenschappers hebben aangetoond dat kinderen bekende stemmen beter begrijpen dan onbekend stemmen. Maar dit ‘bekende-spreker-voordeel’ verdwijnt als ze een woord horen dat ze nog niet kennen.

Onderzoek heeft eerder al laten zien dat volwassenen gesproken tekst nauwkeuriger en sneller kunnen verwerken als ze de spreker kennen. Onderzoekers noemen dit het bekende-spreker-voordeel. Het is vooral van belang in situaties waar het moeilijk is om iemand te verstaan, bijvoorbeeld in een drukke trein. Nieuw onderzoek wijst uit dat ook kinderen woorden beter herkennen als die door bekenden worden uitgesproken. Dat gaat echter niet op als het woord te moeilijk is. De onderzoekers hopen deze kennis te gebruiken om leerprocessen te verbeteren.

Luisteren en herhalen

Voor het onderzoek luisterden 41 kinderen tussen de 7 en 12 jaar oud naar een serie woorden. Ze herhaalden die vervolgens, zodat onderzoekers konden kijken hoe goed ze hier in waren. Daarna luisterden ze vijf dagen lang naar drie sprekers. Zo konden ze wennen aan de stemmen.

Toen de kinderen eenmaal bekend waren met de drie stemmen kregen ze een opdracht. Ze luisterden naar woorden die werden uitgesproken door de drie bekende sprekers en naar woorden die werden uitgesproken door drie anderen. Vervolgens moesten ze de woorden herhalen. De helft van de tijd waren dat makkelijke woorden zoals kat, boek en knuffel, die de kinderen waarschijnlijk kenden. De rest van de woorden waren moeilijker (salie, verafschuwen en leegte) en waarschijnlijk niet bekend bij de kids.

Beter taalbegrip

Kinderen bleken de woorden die werden uitgesproken door bekende stemmen makkelijker te kunnen herhalen. Vooral de kinderen die aan het begin van het onderzoek minder goed waren in het herkennen van woorden bleken er baat bij te hebben. Volgens de onderzoekers laat dit zien dat hun taalbegrip beter wordt als ze de spreker kennen. Die verbetering blijkt echter beperkt te zijn tot de ‘makkelijke’ woorden. Bij moeilijke woorden waren de scores bij bekende en onbekende sprekers vergelijkbaar.

Bronnen: Journal of Child Language, New York University via EurekAlert!



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Nieuws