Kleinste kameleon heeft krachtigste tong

Naomi Vreeburg

05 januari 2016 13:00

De lebber van een kameleon verricht een betere prestatie als de diersoort klein is.

De uitdrukking ‘kort maar krachtig’ is deze kameleon (Rhampholeon spinosus) op het lijf geschreven. Hij mag dan wel zo klein zijn dat hij op je duim past, het dier heeft een veel krachtigere tong dan zijn grote neven. En ook wint de kameleon het van menig sportauto: de tong trekt bizar snel op, zo hebben Christopher Anderson en zijn collega’s ontdekt.

Anderson onderzocht de tongcapaciteiten van kameleons in zijn lab. Hij verzamelde 20 soorten van klein tot groot en liet ze op een krekel jagen. Dit terwijl er een camera op de dieren was gericht die 3000 beelden per seconde schoot. Zo kon Anderson de afstand die de tong aflegde per tijdseenheid en de versnellingstijd bepalen.

Hoe kleiner de soort, hoe krachtiger zijn tong blijkt te zijn. De lebber van Rhampholeon spinosus kan accelereren van 0 tot 97 kilometer per uur in een honderdste van een seconde! Dit was gemiddeld een factor 10 sneller dan de grotere soorten. Ook het vermogen dat wordt afgegeven door de tong is verbluffend: ruim 14.000 Watt per kilogram spiermassa. Geen enkel ander reptiel, vogel of zoogdier behaalt deze vermogensafgifte.

Rhampholeon spinosus mag zich overigens geen wereldkampioen noemen. Deze titel is nog altijd in handen van de bolleettongsalamander. Anderson geeft aan dat dit een relatief grote salamander is en dat het enorm interessant zou zijn om de kleinere soorten te onderzoeken. Misschien geldt hier ook: hoe kleiner, hoe krachtiger.

Bronnen: Scientific reports, Brown University via EurekAlert!

Beeld: Christopher Anderson