Koekiemonster leert kinderen zelfbeheersing

KIJK-redactie

2014-11-20 16:00:12

De videoclip Me Want It (But Me Wait) kan kinderen zelfbeheersing leren, zeggen onderzoekers.

Wetenschappers laten zien dat koekiemonster kleuters kan leren zich te beheersen. Na een videoclip te hebben gekeken waarin het monster zijn verlangen om koekjes op te eten onder controle houdt, kunnen ze vier minuten langer wachten voordat ze zelf een snoepje eten. De resultaten werden op 10 november gepresenteerd tijdens het London International Conference on Education.

Me want it, but me wait

In de videoclip wil koekiemonster een schaal koekjes op te eten. Hij probeert die wens echter onder controle te houden. “Me want it,” zingt het monster op de melodie van Icona Pops I Love It. “But me wait.” Koekiemonster noemt verschillende manieren om zijn verlangen onder controle te houden. “Me can talk to self. Me can stand up straight. Me can take deep breath. Me can self-regulate.”

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

59 kleuters van 6 verschillende kinderopvangcentra deden mee aan een onderzoek om het filmpje te testen. Ze keken naar de video van koekiemonster of naar een andere sesamstraatvideo. Vervolgens deden de kinderen de marshmellowtest. Ze kregen een marshmellow maar er werd gezegd dat ze een extra marshmellow zouden krijgen als ze wachtten met het opeten van het snoepje tot dat de onderzoeker terug kwam. Dat duurde maximaal 15 minuten.

De kinderen die Me Want It (But Me Wait) hadden gekeken konden gemiddeld 12.54 seconden wachten, meer dan 4 minuten langer dan de kinderen die een ander filmpje keken.

Meer filmpjes

Na de marshmellowtest kregen de kids een dvd mee naar huis met meer koekiemonsterfilmpjes, die waren bedoeld om zelfbeheersing en het werkgeheugen te verbeteren. Ze keken bijvoorbeeld the hungry games, cookies of the carribean en the spy who loved cookies. Ook dit bleek te werken.

Volgens de onderzoekers is zelfbeheersing van groot belang voor school. “Een schoolsituatie vereist dat kinderen impulsen onder controle kunnen houden, opdrachten kunnen opvolgen en zich kunnen concentreren op belangrijke informatie voor een taak,” zeggen ze.

Bronnen: The University of Iowa







De nieuwste editie

ook online te bestellen

Nummer 12




Meer Nieuws