‘Labyrint van de nacht’ op Mars gefotografeerd

kijkmagazine

26 september 2013 09:10

HiRISE: twee soorten richels op Mars

Een spectaculaire, nieuwe foto van het Marsoppervlak toont een bizar berglandschap met twee soorten richels.

Als bron van gave sterrenkundige plaatjes is HiRISE moeilijk te verslaan. Nu heeft deze camera aan boord van de Mars Reconnaissance Orbiter weer een intrigerende foto geschoten van het oppervlak van de ‘rode’ planeet. Hierop is een vreemd, gerimpeld landschap te zien, te vinden in de regio Noctus Labyrinthus – oftewel: het Labyrint van de Nacht.

Bijzonder aan de foto is dat er twee soorten richels op te zien zijn. Op de detailopname hierboven valt een netwerk op van richels met talloze dunne dwarsverbindingen. Deze vormen een complexere variant op de zogenoemde TARs (transverse aeolian ridges), die overal rond de evenaar van Mars te vinden zijn. Hoe deze richels precies ontstaan, en waarom ze zo stabiel zijn, is nog onduidelijk.

Verder zie je in het deel van de foto hieronder zogenoemde donkere zandduinen. Deze zijn gemaakt van ijzerrijke mineralen afkomstig uit vulkanisch gesteente.

Ga naar deze pagina voor meer informatie en om allerlei versies van de plaat te downloaden. Oh, en nu we het toch over HiRISE-foto’s hebben: bekijk vooral deze ook even.

Bron: HiRISE via NASA