Donorbloed functioneert slechter dan vers bloed

KIJK-redactie

08 september 2014 09:00

Donorbloed dat lange tijd ligt opgeslagen in een bloedbank ziet er hetzelfde uit als vers bloed. Toch functioneert het minder goed, zeggen wetenschappers.

Onderzoekers wilden weten of donorbloed na 42 dagen nog net zo goed werkt als vers bloed. De celwanden van het bloed bleken na deze periode stijver te zijn geworden. Het bloed is daardoor minder goed in staat om zuurstof te vervoeren. De wetenschappers willen dat de methode gaat worden gebruikt om donorbloed te testen voordat het aan een patiënt wordt gegeven.

In Amerika worden jaarlijks bijna 14 miljoen eenheden bloed opgeslagen in de bloedbank. Dat kan vervolgens 42 dagen worden bewaard. Na deze periode ziet het oude bloed er nog hetzelfde uit als vers bloed, maar tot nu toe was niet bekend of het ook net zo goed functioneert.

Slimme microscopie

Met behulp van een techniek die spatial light interference microscopy (SLIM) wordt genoemd, hebben wetenschappers rode bloedcellen bestudeerd. Deze techniek gebruikt licht om de massa en vorm van cellen heel nauwkeurig te bepalen. Met die techniek namen ze time-lapsefilmpjes van de cellen op. Ze konden zo minuscule bewegingen van de celwand in kaart brengen. Hoe minder dat beweegt, hoe stijver het membraan is.

De vorm, massa en hoeveelheid hemoglobine die de cellen bevatten, bleven hetzelfde. Maar na verloop van tijd werden de cellen wel steeds stijver.

Gezondheidsproblemen

Stijve bloedcellen werken minder goed omdat de cellen zich door kleine haarvaatjes moeten wurmen. Ook moeten ze doorlatend genoeg zijn om zuurstof op te nemen. Als de cellen minder flexibel worden werken ze daarom slechter en wordt het zuurstoftransport belemmerd. Dat kan weer leiden tot allerlei gezondheidsproblemen.

Je lichaam lost dat op door continu nieuwe rode bloedcellen te maken in je beenmerg. Daardoor zijn er geen cellen in je bloedsomloop die ouder zijn dan een dag of honderd. Maar bloed dat ligt opgeslagen in een bloedbank vernieuwt niet en wordt dus langzaam ouder.

Bronnen: Scientific Reports, University of Illinois at Urbana-Champaign via EurekAlert!