Lichtgewicht autovelgen in de toekomst gemaakt van plastic

KIJK-redactie

2010-09-26 16:00:37

Tests en berekeningen wijzen uit dat vezelversterkte plastics veilig genoeg zijn om in de toekomst het aluminium in autovelgen te kunnen vervangen.

Medewerkers van het Duitse onderzoeksinstituut Fraunhofer zijn op zoek naar lichtgewicht materialen die geschikt zijn voor toepassingen onder extreme condities en met hoge veiligheidseisen. Een wiel van een auto is hier een voorbeeld van.

Het materiaal dat hiervoor getest wordt, is SMC, een vezelversterkt composietmateriaal. Tot op heden wordt dit in de auto-industrie vooral gebruikt voor carrosseriedelen zoals de motorkap of de deuren. Nu is aangetoond dat deze vezelversterkte plastics – mits op de juiste manier bewerkt – betere eigenschappen hebben dan metalen. Ze zijn niet alleen een stuk lichter, maar hebben ook een zeer goede verhouding tussen gewicht en sterkte. Daarnaast zijn ze goedkoop en in grote hoeveelheden te produceren.

Tests en berekeningen wijzen uit dat vezelversterkte plastics veilig genoeg zijn om in de toekomst het aluminium in autovelgen kunnen vervangen.

Medewerkers van het Duitse onderzoeksinstituut Fraunhofer zijn op zoek naar lichtgewicht materialen die geschikt zijn voor toepassingen onder extreme condities en met hoge veiligheidseisen. Een wiel van een auto is hier een voorbeeld van.

Het materiaal dat hiervoor getest wordt is SMC, een vezelversterkt composiet materiaal. Tot op heden wordt dit in de auto-industrie vooral gebruikt voor carrosseriedelen zoals de motorkap of de deuren. Nu is aangetoond dat deze vezelversterkte plastics – mits op de juiste manier bewerkt – betere eigenschappen hebben dan metalen. Het is niet alleen een stuk lichter, maar het heeft ook een zeer goede verhouding tussen gewicht en sterkte. Daarnaast is het goedkoop en in grote hoeveelheden te produceren.

Bronnen: Fraunhofer

Beeld: Fraunhofer







Podcast KIJK en luister via JUKE



Meer Nieuws