Manuscript Einstein-Besso geveild voor 13 miljoen euro

Karlijn Klei

27 november 2021 14:59

Volgens veilinghuis Christie’s legde nooit eerder iemand zoveel geld neer voor een wetenschappelijk manuscript.

Een (nog) onbekende koper tastte afgelopen week diep in de buidel om een oud, 54 pagina’s tellend document te bemachtigen. Toegegeven, het manuscript is een bijzondere. Het werd geschreven door beroemde natuurkundige Albert Einstein en ingenieur Michele Besso. Volgens het veilinghuis bevat het document berekeningen die uiteindelijk uitgewerkt zouden worden tot Einsteins relativiteitstheorie.

Berekeningen

De onbekende koper legde 23 november bij de Parijse tak van veilinghuis Christie’s maar liefst 13.383.000 euro voor het manuscript neer. Einstein en goede vriend Besso schreven het document waarschijnlijk tussen juni 1913 en begin 1914. Einstein pende 26 pagina’s neer, Besso 25 en drie pagina’s zouden door de wetenschappers samen geschreven zijn.

Het document bevat gedachten en berekeningen die een belangrijke stap zouden vormen in de ontwikkeling van Einsteins beroemde relativiteitstheorie.

Onder de hamer

Volgens het veilinghuis is het manuscript niet alleen een belangrijke, maar ook een zeldzame. Einstein bewaarde dergelijke ‘kladjes’ namelijk zelden. Besso zag de waarde van het manuscript blijkbaar wel in. Volgens Christie’s is het dankzij de ingenieur dat het document nog bestaat.

Hoewel Einstein zijn vroege krabbels doorgaans niet keurig in een mapje wegzette, duiken er met regelmaat wetenschappelijke documenten van de natuurkundige op. Die worden soms voor een flinke duit verkocht. Zo werd er in mei dit jaar een brief van Einstein aan conculega Ludwik Silberstein geveild voor bijna 1,1 miljoen euro.

Overigens gaat er lang niet alleen wetenschappelijk materiaal van de natuurkundige onder de hamer. Eerder werden al Einsteins viool, jasje en pijp geveild.

Bronnen: Christie’s