Metaal met geheugen redt oude bruggen

KIJK-redactie

07 maart 2012 09:00

Tay Rail Brug

Onderzoekers gebruiken geheugenmetaal om bruggen na schade te herstellen tot originele sterkte – en zelfs sterker.

Een brug is tijdens een aardbeving zeer kwetsbaar en kan daardoor ernstige schade oplopen. Moderne bruggen zijn tegenwoordig zo ontworpen dat ze meebuigen en bewegen, maar oudere bruggen zijn niet bestand tegen de druk. Huidige herstelmethoden zijn arbeidsintensief en tijdrovend, wat hoge kosten met zich mee brengt. Onderzoekers van de Universiteit van Illinois zijn daarom bezig met het ontwikkelen van een nieuwe herstelmethode.

De nieuwe methode maakt gebruik van een speciaal metaalmengsel met onder andere nikkel en titanium, dat zijn vorm als het ware kan onthouden. De legering kan daardoor relatief snel weer in zijn oude toestand worden teruggebracht.

Krimpfolie

Maar hoe werkt de nieuwe herstelmethode dan precies? Na schade worden de losse betonstukken verwijderd en vervangen door sneldrogende specie. Hierna wordt het metaalmengsel als een draad om de brugpilaar gewikkeld. De draad is in deze fase licht uitgerekt, maar bij verhitting krimpt deze draad en omhult hij de pilaar als een soort krimpfolie. De verhoogde druk die hierdoor ontstaat, -maakt de brug sterker. Dit proces duurt volgens onderzoeksleider Bassem Andrawes slechts enkele uren.

Een andere interessante bevinding is dat de buigzaamheid van de ‘ingepakte’ pilaar groter is dan die van de oude pilaar. Het omwikkelen van de pilaar met ‘geheugenmetaal’ maakt de pilaar daardoor beter bestand tegen toekomstige schade.

Bron: New Scientist



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Nieuws