MIT maakt onderwaterlijm

Naomi Vreeburg

23 september 2014 11:00

Mosselen hebben MIT-wetenschappers geïnspireerd om een lijm te ontwikkelen die onder water ook nog werkt.

Het is nog niet zo’n gemakkelijke opgave om een mossel los te trekken van een rots of steiger. Dit komt doordat ze een bepaald eiwit gebruiken dat ze vastplakt aan deze objecten. Zelfs ruig water kan de dieren niet scheiden van hun houvast. Dit mechanisme zette een team MIT-wetenschappers ertoe aan om een onderwaterlijm te ontwikkelen.

Diereneiwitten

Allereerst spitten de onderzoekers databases door van organismen die bezitten over kleverige moleculen. Daar vonden ze dat de eiwitten die E. Coli bacteriën uitscheiden om slijmkolonies te maken erg kleverig zijn. Deze moleculen vermengden ze vervolgens met de eiwitten die mossels helpt om zich vast te klampen. Hieruit ontstond lijm.

Maar hoe sterk is dit goedje nu eigenlijk? Erg sterk, zo blijkt uit de proeven die de wetenschappers hebben uitgevoerd. De lijm bindt 1,5 keer zo goed in zuur water als de mosselen aan hun rotsen. In neutraal en basisch water werkt het ook, maar nog niet optimaal.

Chirurgie

De substantie zou kunnen worden ingezet in de scheepvaart, maar ook chirurgen kunnen de lijm goed gebruiken. Ze moeten soms wonden dichten in een natte omgeving en dit is een lastige opgave. Of het kleverige materiaal van het MIT ze binnenkort uit de brand kan helpen, is echter nog maar de vraag. De wetenschappers zijn er namelijk nog niet in geslaagd om grote hoeveelheden van de onderwaterlijm te maken.

Bronnen: Nature Nanotechnology, Popular Science