Naakte molrat blijft kankervrij door ‘supersuiker’

KIJK-redactie

03 augustus 2013 13:00

Naakte molrat

De naakte molrat is een bijzonder dier: het krijgt namelijk nooit kanker. Wetenschappers hebben ontdekt dat lange suikerketens daarvan de oorzaak zijn.

Onze geliefde naakte molrat heeft de wetenschap weer een stukje verder geholpen. Het toffe beest is kankerresistent en daarom een gewild studieobject. Onderzoekers hebben zijn geheim verder ontrafeld: een ‘supersuiker’ voorkomt dat cellen tumoren gaan vormen.

Wetenschappers van de Universiteit van Rochester kwamen hierachter toen ze een slijmerig goedje vonden in de schaaltjes met cellen van het dier. Het goedje bestond uit bijzondere lange suikerketens, hyaluronan genaamd, die ook in antirimpelcrèmes zitten. Deze ketens zijn waarschijnlijk belangrijk voor de huidelasticiteit van de beestjes die zich door ondergrondse tunnels wurmen.

Therapie?

Hoe beschermen die suikerketens dan tegen kanker? Ze activeren een systeem in cellen die op een kluitje gaan zitten. Dat systeem zorgt er vervolgens voor dat het kluitje verdwijnt en er dus geen tumor kan worden gevormd. De onderzoekers toonden in hun publicatie in Nature dat als ze de supersuiker uit de cellen haalden, er wel kanker kon ontstaan.

Goed, de naakte molrat mag dus ‘anti-kanker-supersuiker’ op zijn lijstje met bijzondere eigenschappen schrijven (kijk hier voor meer van die eigenschappen). Nu nog ‘even’ ontdekken hoe we het in mensen kunnen toepassen, en we hebben een therapie te pakken.

Bronnen: Nature, University of Rochester via EurekAlert!

Beeld: Brandon Vick/ University of Rochester