NASA: 2012 is onzinnigste recente film

André Kesseler

05 januari 2011 16:00

Dat in de meeste films nogal wat wetenschappelijke onzin wordt verkondigd, wisten we al. Maar volgens de NASA is de film 2012 wat dat betreft de slechtste van de afgelopen jaren.

Dat bleek uit een bijeenkomst van verschillende wetenschappers van het NASA Jet Propulsion Laboratory waarin verschillende sciencefictionfilms van de afgelopen tijd tegen het licht werden gehouden. De conclusie was dat de NASA, die soms adviezen geeft aan filmproducenten, meer moet doen om films wetenschappelijk verantwoord te maken.

Verder vond de groep onder meer dat de NASA eigenlijk niet mee had moeten werken aan de film Armageddon, waarin Bruce Willis met een atoombom op weg gaat om in de ruimte een aanstormende asteroïde (“ter grootte van Texas”) op te blazen. Medewerkers van de ruimtevaartorganisatie waren wel slim genoeg om na het lezen van het script van The core vriendelijk te bedanken voor de eer. In die film uit 2003 proberen Hilary Swank en wat collega’s een gat naar het midden van de aarde te boren om de aardrotatie opnieuw in gang te zetten.

Maar 2012 is volgens de NASA de onzinnigste film van de afgelopen tijd. Het verhaal gaat over de ‘voorspelling’ van de Maya’s dat de aarde volgend jaar uit elkaar klapt. De oorzaak: neutrinodeeltjes afkomstig van de zon jagen de temperaturen in onze aardkern zo hoog op dat er aan de oppervlakte allesverwoestende aardbevingen, tsunami’s en orkanen ontstaan.

Een absurd idee, vinden de wetenschappers, want neutrino’s zijn neutrale deeltjes  die nauwelijks met materie reageren. Dus het hele idee dat de aardkern daardoor nog verder wordt verhit, is complete onzin. De ruimtevaartorganisatie richtte eind 2009 zelfs een website in om het grote publiek gerust te stellen.

Overigens is het niet allemaal kommer en kwel in Hollywood. Blade Runner en Gattica werden door het NASA-panel als “realistisch” beoordeeld.

Bronnen: Wired