NASA filmt adembenemende zonnevlam

KIJK-redactie

2012-09-10 16:00:53

Explosie op oppervlak van de zon

Het team van NASA’s Solar Dynamics Observatory heeft een spectaculaire explosie op het oppervlak van de zon weten vast te leggen. De zonnevlam had een kracht van 160 miljard megaton TNT.

Op 31 augustus werden enorme wolken van elektronen, ionen en atomen met 1500 kilometer per seconde (!) de ruimte in geslingerd. De plotseling vrijgekomen energie veroorzaakte een zonnewind die in de avond van 3 september op aarde kon worden waargenomen.

Gelukkig was de uitbarsting niet direct op onze planeet gericht, maar een deel van de zonnewind botste wel met ons magnetisch veld. Hierdoor was poollicht op hoge geografische breedtes te zien.

Het Solar Dynamics Observatory (SDO) is een ruimtesonde van de NASA waarmee de zon wordt verkend. Het ruimtescheepje onderzoekt onder andere het magnetisch veld van de zon en de energie die vrijkomt bij zonnewinden. Bovenstaande video geeft een indruk van hoe de zonnevlam eruit ziet als je er vlak langs zou zweven, maar is in werkelijkheid alleen in de golflengtes van 30,4 en 17,1 nanometer op beeld vast te leggen.

De grootte van de explosie is in ieder geval indrukwekkend in vergelijking met onze geliefde aarde:

Zonnevlam

Bronnen: Wired, PopSci