Nieuw regenwoud neemt veel koolstof op

KIJK-redactie

16 september 2013 16:00

Koolstof en stikstof worden zeer goed opgenomen uit de atmosfeer door nieuw aangelegd regenwoud. Na vijfentwintig jaar is de CO2-opslag tot 80 procent zo groot als oerbos.

Dat er veel CO2 in onze atmosfeer zit, is geen nieuws. Natuurlijk kun je dan gaan onderzoeken hoe we minder koolstofdioxide de lucht in kunnen pompen, maar je kunt ook onderzoek doen naar hoe we CO2 kunnen opslaan. Een langdurige studie van wetenschappers van het Smithsonian Tropical Research Institute wijst uit dat nieuwe bossen sneller koolstof en stikstof opslaan.

Het onderzoek richtte zich op tropisch regenwoud dat op gekapte grond opnieuw groeit; het zogenoemde secundaire regenwoud. De bomen die groeien op de vroegere landbouwgronden nemen negen keer sneller stikstof op uit de lucht dan het ‘gewone’ tropisch regenwoud. Aan de hand van een experiment met verschillende soorten bomen is gebleken dat binnen 25 jaar een secundair regenwoud tot 80 procent van de CO2 van een volwassen regenwoud kan opslaan.

Snelgroeiende bomen

De onderzoekers kwamen tot die conclusie na dertig jaar lang honderden verschillende bomen in Panama te hebben bestudeerd. Daaruit kwam naar voren dat bomen bepaalde eigenschappen hebben als ze meer koolstof dan gemiddeld opslaan. Zo zal een dergelijke boom snel groeien, heeft een volwassen boom een behoorlijke grootte en is de dichtheid van het hout hoog. Daarnaast zijn er bomen, zoals die behorend tot de geslachten Dipteryx en Terminalia, die meer koolstof opslaan als er in de buurt weinig andere bomen staan.

Je zou dus kunnen denken dat met de aanleg van nieuw regenbouwd het CO2-overschot in de atmosfeer kan worden bedwongen. Toch is het secundaire regenwoud volgens de onderzoekers niet het antwoord op ons klimaatprobleem. Daarvoor is de uitstoot van CO2 nog veel te hoog; dat kan het tropisch regenwoud gewoonweg niet aan.

Ook is het de vraag of een secundair regenwoud het net zo lang volhoud als het ‘gewone’ regenwoud. Het duurt nog jaren om die vraag te beantwoorden, maar de vooruitzichten zijn gunstig. Na twee jaar doet de plantage van de onderzoekers het goed en zijn de bomen al tot 10 meter hoog gegroeid.

Bronnen: Nature, Smithsonian Tropical Research Institute via EurekAlert!

Beeld: Sze Ning/CC BY 2.0