Nieuwe behandelmethode Huntington dichterbij

KIJK-redactie

27 november 2013 13:00

Wetenschappers zijn erachter gekomen dat een bepaald soort enzym de symptomen van de ziekte van Huntington verergert. Toen bij muizen de hoeveelheid van die enzymen werd gehalveerd, werden de symptomen minder.

Eén op de tienduizend mensen heeft de ziekte van Huntington. Het is een erfelijke ziekte die de hersenen aantast en uiteindelijk tot de dood leidt. De ziekte openbaart zich rond het 35e levensjaar en veroorzaakt bewegingsstoornissen, en tast het verstand en gedrag aan. De meeste patiënten sterven binnen twintig jaar nadat de ziekte zich heeft geopenbaard.

Op dit moment is er nog geen geneesmiddel voor de ziekte, maar er zijn wel ontwikkelingen op het gebied van behandelmethodes. Een groep wetenschappers laat weten in PLOS Biology dat ze op dit gebied een grote stap in de goede richting hebben gezet. Hoe dan? Het antwoord is: HDAC.

HDAC is een enzym dat het als het ware mogelijk maakt om DNA strakker op te rollen. Zoogdieren kennen elf verschillende soorten, en onderzoekers hebben de effecten van alle verschillende HDACs onderzocht. Uit dat onderzoek bleek dat HDAC4 de grote veroorzaker is van mutaties in het DNA. Doordat HDAC4 daar ‘foutjes’ in maakt, ontstaat de ziekte van Huntington.

Bij proeven met muizen leidde het halveren van de hoeveelheid HDAC4 tot duidelijke symptoomvermindering. Daarnaast leefden de muizen tot wel 20 procent langer. Of dit ook voor mensen geldt, en of het ook toepasbaar is, blijft nog wel de vraag. Verder onderzoek moet dit uitwijzen.

Bronnen: PLOS Biology, Public Library of Science via EurekAlert!

Beeld: Steven Finkbeiner/CC BY 3.0