‘Nikkel is essentieel voor aardmagneetveld’

Marysa van den Berg

17 juli 2017 11:00

water

We mogen nikkel wel dankbaar zijn. Dankzij dit metaal in de aardkern blijft het o zo belangrijke aardmagneetveld in stand. Zo suggereren wetenschappers nu.

Het aardmagneetveld is van groot belang voor het leven. Zonder de magneetparaplu van de aarde zou dodelijke straling uit de ruimte leven op aarde bijna onmogelijk maken. Het magneetveld ontstaat door convectiestromen in de aardkern, maar hoe precies is nog altijd niet helemaal duidelijk.

Geofysici van de Technische Universiteit Wenen en de Universiteit van Würzburg denken een deel van deze puzzel te hebben opgelost. Ze hebben de cruciale rol die het element nikkel speelt in het creëren van het geodynamo-effect, de drijfveer achter het aardmagneetveld, ontdekt.

Spiraalsgewijze warmtestromen

De aardkern is zo groot als de maan en zo heet als het oppervlak van de zon (zo’n 6000 graden Celsius). Er heerst een druk van enkele honderden gigapascal – dat is vergelijkbaar met een trein die balanceert op 1 vierkante millimeter. Onder deze extreme omstandigheden gedraagt materie zich nogal bizar.

De hitte in de aardkern wil graag ontsnappen richting het aardoppervlak. Hierdoor ontstaan er hete opstijgende bubbels van materie; convectiestromen. Tegelijkertijd draait de aarde om haar as en dat geeft het Corioliseffect. De combinatie van de twee creëert spiraalsgewijze warmtestromen.

Niet alleen ijzer

In die warmtestromen bewegen ook vrije elektronen, afkomstig van metalen in de aardkern. De stroom van deze elektronen in de materie wekt een magnetisch veld op, dat op zijn beurt de elektronenstroom vergroot. Zo wordt het magneetveld alsmaar sterker, tot het meetbaar is op het aardoppervlak: het aardmagneetveld.