Onverwachte oorsprong Amazonebewoners ontdekt

KIJK-redactie

23 juli 2015 13:00

Genetische overeenkomst tussen inheemse Amerikanen en overzeese volkeren verrast de wetenschap.

Er werd altijd gedacht dat de oorspronkelijke bewoners van Amerika voort waren gekomen uit een enkele stroom reizigers van buitenaf. Maar deze theorie staat sinds kort op losse schroeven, want genetici hebben ontdekt dat er duizenden jaren geleden sprake moet zijn geweest van een tweede toestroom immigranten en wel uit Australië en omgeving.

Fout

“Aanvankelijk dachten we een fout te hebben gemaakt bij het analyseren van het DNA, maar keer op keer kwamen we op hetzelfde resultaat uit”, zegt Pontus Skoglund van de Harvard Medical School in Boston. Uiteindelijk durfde hij te beweren dat er een link bestaat tussen enkele groepen oorspronkelijke Amerikanen uit het Amazonegebied en inheemse groepen uit Australië, Nieuw-Guinea en de Andamanen – een eilandengroep in de Indische Oceaan.

Voor het onderzoek bekeken Skoglund en zijn collega’s de genetische gegevens van onder andere 21 inheemse bevolkingsgroepen uit Midden- en Zuid-Amerika. Deze werden vergeleken met het DNA van ongeveer tweehonderd niet-Amerikaanse populaties. Het bleek dat de Tupí-sprekende Suruí en Karitiana naast de Ge-sprekende Xavante uit het Amazonegebied een genetische voorouder hebben die meer lijkt op de overzeese inheemse groepen dan op welke moderne bevolkingsgroep dan ook.

Populatie Y

Toch blijven er vragen onbeantwoord, want van de inheemse groepen uit Australië en omstreken ontbreekt vandaag de dag ieder spoor. “We hebben lang gezocht in Oost-Azie, maar we vonden niemand met een vergelijkbare genetische samenstelling”, aldus Skoglund.

Desalniettemin zijn de onderzoekers er vrij zeker van dat de inmiddels tot ‘Populatie Y’ gedoopte bevolkingsgroep samen met de al bekende immigranten de stichters waren van het oorspronkelijke Amerikaanse volk. “We weten alleen niet in welke volgorde, hoe lang ertussen zat en hoe zij zich precies verspreidden over het continent”, stelt Skoglund vast.

Bronnen: Nature, ScienceDaily