Optische klokken ondersteunen relativiteitstheorie

KIJK-redactie

29 september 2010 10:00

De tijd verloopt sneller op grotere afstand van de aarde. Onderzoek bevestigt nu dat zelfs je oren sneller oud worden dan je tenen.

De speciale relativiteitstheorie van Albert Einstein is al lang geleden bevestigd met atoomklokken. Klokken op de grond liepen hierbij aantoonbaar langzamer dan die in een vliegtuig. Met optische klokken is nu zelfs over een afstand van 33 centimeter een tijdverschil aangetoond.

De oude experimenten zijn uitgevoerd met supernauwkeurige atoomklokken. Recent is het echter gelukt om nog betere uurwerken te maken. Deze optische klokken zijn veertig keer preciezer dan de atoomklokken. Hierdoor was het eindelijk mogelijk om het experiment ook op kleine afstand uit te voeren. Immers, het verschil in de snelheid van tijd is slechts 3 microseconden per jaar per kilometer.

In de speciale relativiteitstheorie bewees Einstein al in 1905 dat het verloop van de tijd van vele omstandigheden afhankelijk is. Zo ook van het zwaartekrachtsveld van de aarde. De optische klokken die bij dit experiment gebruikt zijn, hebben eigenschappen die de onderzoekers niet voor mogelijk hadden gehouden. De techniek is nog in ontwikkeling, maar de kans is groot dat ze in de toekomst de atoomklok gaan vervangen als standaard.

Bronnen: ScienceNOW