Orka gaat af en toe op wellness-vakantie

KIJK-redactie

28 oktober 2011 16:00

Orka’s die in de buurt van de Zuidpool leven, leggen soms wel tienduizend kilometer af om bij warmer water te komen. Dit blijkt uit nieuw onderzoek.

Ook orka’s zijn soms toe aan een vakantie. Normaal gesproken leven ze in water van 2 graden Celsius, maar rond februari leggen ze een lange reis af richting Uruguay en Brazilië. Daar is de zee zo’n 20 graden Celsius. Waarom doen ze dit? Omdat ze daar hun huid glad en jong kunnen maken, denken de onderzoekers.

Voor het onderzoek labelden wetenschappers diverse orka’s die dichtbij Antarctica woonden om ze uit elkaar te houden en te volgen. Bij vijf orka’s zijn de labels twee jaar blijven zitten. Deze gegevens werden gebruikt voor de studie.

De vijf orka’s bleken allemaal hun thuis te hebben verlaten en naar warmere wateren te zijn gereisd. Dat ze er zin in hadden, was wel duidelijk: één orka legde in 42 dagen 9400 kilometer af. De zoogdieren pauzeerden nooit om te jagen of voor hun jongen te zorgen. De onderzoekers stellen daarom in het blad Biology Letters dat hun reis niet was bedoeld om eten te zoeken of zich voort te planten.

De enige reden die de onderzoekers tot nu toe kunnen bedenken om te verklaren waarom orka’s zo’n lange afstand afleggen om bij warmer water te komen, is dat ze daar hun huid kunnen verjongen. In koud water gaat dit niet, omdat er dan te veel warmte verloren gaat. Het lijkt er dus op dat wij niet de enige zijn die af en toe behoefte hebben aan een wellness-vakantie.

Bronnen: Biology LettersScienceNOWAFP via PhysOrg.com