Plant geeft nageslacht handige bacteriën mee

KIJK-redactie

30 september 2014 09:00

Wetenschappers hebben ontdekt dat een plant handige bacteriën in zijn zaden verpakt. Zo weet hij zeker dat zijn nageslacht vanaf het begin door deze ‘hulpjes’ wordt gekoloniseerd.

Planten leven (net als mensen) in symbiose met bepaalde bacteriën. Deze organismen leven op de plant en helpen hem bijvoorbeeld om voedingsstoffen op te nemen of ziekteverwekkers af te weren. Wetenschappers hebben ontdekt dat planten een aantal van deze ‘hulpjes’ in hun zaden verpakken. Zo zijn ze er zeker van dat hun nageslacht vanaf de ontkieming een gezond microbioom heeft.

De wetenschappers bekeken mungbonen – een eenjarige plant – die ze van buiten steriel hadden gemaakt. Daarna legden ze stukjes van het binnenste van de boon op een voedingsbodem, waarop bacteriën goed kunnen groeien. Ze gaven de bacteriën op de plaat de tijd om zich te vermenigvuldigen en keken tenslotte wat ze aantroffen. Zo ontdekten ze dat de bacterie Bacillus punilus (die op de plant kan leven zonder deze te beschadigen) in de bonen zat verpakt.

Bescherming vanaf het begin

Volgens de wetenschappers heeft de plant deze bacterie expres in de bonen gestopt. Zo weet die zeker dat zijn ontkiemende nageslacht vanaf het begin wordt gekoloniseerd door gezonde bacteriën. Een vroege kolonisatie is, net als bij baby’s, belangrijk om de plant gezond te houden, zeggen de onderzoekers.

De wetenschappers hopen dat hun ontdekking kan helpen om planten te behouden voor infecties zonder giftige bestrijdingsmiddelen te hoeven gebruiken.

Bronnen: American Society for Microbiology via EurekAlert!

Beeld: Sanjay Acharya