Planten maken werknemers productiever

KIJK-redactie

01 september 2014 09:00

Kantoren met planten maken het personeel vrolijker en productiever dan werkruimtes zonder planten, zeggen onderzoekers.

Wetenschappers uit Groningen, Exeter en Queensland plaatsten planten in kantoren en hielden bij wat er gebeurde met de concentratie en productiviteit van de werknemers. Het onderzoek liet zien dat mensen in een kantoor met planten wel 15 procent productiever zijn. Ook ervaren zij de kwaliteit van de lucht beter, kunnen zij zich beter concentreren en zijn ze tevredener met hun werkplek.

Ook eerder onderzoek liet al zien dat planten zorgen voor minder stress, meer aandacht en een hoger welzijn. Dit is echter het eerste onderzoek, uitgevoerd in echte kantoren, dat voordelen op de lange termijn laat zien. De verhoogde productiviteit in dit onderzoek is volgens de wetenschappers een gevolg van een groter gevoel van betrokkenheid bij het werk.

Niet lean maar green

Volgens de wetenschappers laten hun resultaten zien dat de zogenaamde ‘lean philosophy’ met een ‘clean desk policy’, waarvan veel werkgevers denken dat die de productiviteit verhoogt, niet altijd een goede oplossing is. Ze vinden dat bedrijven de inrichting van hun kantoren moeten herzien, niet alleen voor het welzijn van hun werknemers maar ook om de organisatie gezond te houden.

Bronnen: American Psychology AssociationUniversity of Exeter via EurekAlert!