Rusland verzamelt DNA van alle wezens op aarde

KIJK-redactie

29 december 2014 16:00

Rusland wil het DNA van alle organismen ter wereld op één plek opslaan.

De ark van Noach nabootsen, maar dan met DNA. Dit is wat de staatsuniversiteit van Moskou wil. Wetenschappers proberen het DNA van alle levende en uitgestorven planten en dieren in een grote opslagplaats samen te brengen. Voor deze onderneming krijgt de Universiteit Rusland’s grootste wetenschappelijke subsidie ooit: maar liefst een miljard roebel (ongeveer 152 miljoen euro).

Geen kleine ark

Het project heeft de toepasselijke naam ‘Noah’s Ark’ gekregen. Het is de eerste in zijn soort en moet in 2018 klaar zijn. “Als het project slaagt, is Rusland het eerste land dat een echte Ark van Noach heeft gemaakt”, zegt Viktor Sadivinchy, rector van de staatsuniversiteit van Moskou.

En dat het geen kleine ark zal worden, mag duidelijk zijn. Het complex zal een oppervlakte van ruim 420 vierkante kilometer beslaan. Er zullen vooral jonge wetenschappers komen te werken.

Snel en diep invriezen

Het meeste plantaardig en dierlijk materiaal zal afkomstig zijn van de botanische tuin en het antropologisch en zoölogisch museum van Rusland. Snel en diep (cryogeen) invriezen van het weefsel is volgens Sadivinchy de beste manier om de immens grote DNA-databank aan te leggen.

Erfelijk materiaal van planten en dieren verzamelen, is overigens geen nieuw idee. Groot-Brittannië lanceerde in de jaren negentig het Frozen Ark project, waarbij DNA en levensvatbare cellen van bedreigde diersoorten werden verzameld. In de Millennium Seed Bank in Engeland worden sinds het jaar 2000 zo veel mogelijk zaden van bedreigde plantensoorten opgeslagen.

Bron: RT News