’s Werelds grootste zonnecentrale verbrandt vogels

KIJK-redactie

22 augustus 2014 11:00

De zonnecentrale in Californie zou naar schatting zo’n 28.000 vogels doden. Dit is een hoger aantal dan aanvankelijk werd verwacht.

Een half jaar geleden kreeg ’s werelds grootste zonnecentrale in Californië groen licht. Dit zogenoemde Ivanpah Solar Electric Generating System zou 140.000 huizen van duurzame elektriciteit kunnen voorzien. Helaas is deze constructie niet geheel natuurvriendelijk: de zonnecentrale doodt meer vogels dan door de Amerikanen werd verwacht.

De zonnecentrale bestaat uit meer dan 300.000 spiegels, waarvan de reflectie van zonlicht samenkomen in één punt. Deze zonnewarmte wordt gebruikt om een stoomturbine aan te drijven. Deze zet vervolgens de warmte om in energie. Maar wanneer een vogel over deze spiegels vliegt, zorgt de reflectie van zonlicht voor zoveel hitte dat het dier vlam vat en sterft.

Aantrekkingskracht

Dit probleem was bij de bouw van de 2,2 miljard kostende zonnecentrale al voorzien. Er werd geschat dat er zo’n 1000 vogels jaarlijks zouden worden gedood, maar de voordelen van duurzame energie vonden de Amerikanen zwaarder wegen. Maar het aantal vogelslachtoffers ligt volgens de milieugroep Center for Biological Diversity rond de 28.000.

De vogels blijken te worden aangetrokken door de centrale. Volgens Amerikaanse biologen zien ze de spiegels aan voor een groot meer. Ook insecten vliegen op het licht van het bouwwerk af, wat de omgeving nog aantrekkelijker voor de vogels maakt.

Compensatie