‘Scotty was grootste Tyrannosaurus rex ooit’

Laurien Onderwater

27 maart 2019 08:59

scotty t. rex

Nieuwe metingen van een T. rex-fossiel dat dertig jaar geleden in Canada is ontdekt, zouden bevestigen dat het om ’s werelds grootste skelet gaat.

Dat de Tyrannosaurs rex groot was, weten we allemaal. Maar nog nooit waren paleontologen op zo’n groot exemplaar als ‘rex’ Scotty gestuit. Scotty – die is vernoemd naar een fles Schotse whisky die open werd getrokken om zijn ontdekking te vieren – was maar liefst 13 meter lang en woog bijna 8800 kilo toen hij zo’n 66 miljoen geleden rondzwierf.

Great Scott!

De fossiele resten van Scotty zijn al in 1991 in Saskatchewan, Canada ontdekt, maar in 1994 begonnen archeologen en paleontologen pas met het opgraven van zijn botten. Die klus nam maar liefst tien jaar tijd in beslag, omdat de beenderen waren ingekapseld in cementachtig zandsteen. Uiteindelijk wisten wetenschappers zo’n 65 procent van de fossiele T. rex te herstellen.

Het huidige onderzoek – onder leiding van Scott Persons (hoe toepasselijk) van de University of Alberta – is het eerste waarin eindelijk nauwkeurige metingen zijn gedaan naar het skelet. Eerdere pogingen om het fossiel uitvoerig te onderzoeken mislukten, omdat het skelet nog niet compleet was voor analyse. Ook hebben de onderzoekers een vergelijkende analyse met elf andere bekende T. rex-fossielen gedaan, waaronder Sue, een van de best bewaard gebleven skeletten.

Middenmoter

Uit schouder-, been- en heupmetingen is gebleken dat Scotty vroeger enorm moet zijn geweest. Aan de hand van de omtrek van het dijbeen konden de wetenschappers berekenen hoe zwaar de T. rex ongeveer was (bijna 9000 kilo dus). Met een lengte van 13 meter was Scotty misschien niet de langste T. rex die ooit leefde, maar hij was zeker groot qua massa.

Toch vindt paleontoloog Lars van den Hoek Ostende van Naturalis Biodiversity Center dat die conclusie snel is getrokken. “Als je Scotty met elf andere skeletten vergelijkt, is het al een kans van ruim acht procent dat je de grootste hebt. Als je dan kijkt naar de tabellen, dan zie je dat hij er nu niet echt met kop en schouders bovenuit steekt.”

“Ook speelt mee dat dit exemplaar volgroeid was (Scotty was ergens begin dertig wat oud is voor een T. rex, red.) terwijl andere skeletten deels van jongere individuen zijn”, gaat Van den Hoek Ostende verder. “Dat is dus niet echt iets om wakker van te liggen. Dat blijkt ook wel uit de keuze van het tijdschrift (The Anatomical Record, red.): goed, gerespecteerd maar wel een middenmoter.”

“Mijn grootste vraag in dit alles is eigenlijk: ‘Hoe voelt het als je dertig jaar aan een fossiel geprepareerd hebt en je realiseert je op een gegeven moment dat het werk klaar is?’ Volgens mij is dat een kort moment van vreugde gevolgd door een grote leegte.”

Bronnen: The Anatomical Record, Gizmodo, ScienceAlert

Beeld: Amanda Kelley

KIJK 4/2019Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!