Scrat van Ice Age bestond echt!

KIJK-redactie

10 november 2011 09:00

Wetenschappers hebben in Argentinië de fossiele resten van een bijzonder dier opgegraven. Het lijkt verdacht veel op de sabeltandeekhoorn Scrat uit de film Ice Age.

Je kent hem vast nog wel: Scrat, de grappige eekhoorn met een smalle snuit en lange hoektanden uit de animatiefilm Ice Age. Een nieuwe vondst toont aan dat het diertje waarschijnlijk niet alleen in de wereld van Warner Brothers bestaat, maar ook rondliep in onze echte wereld.

Scrat is namelijk opgegraven door paleontologen van de Universiteit van Louisville. Het zoogdierfossiel is 95 miljoen jaar oud en heeft een 2 centimeter lange schedel met grote oogkassen, een smalle snuit en lange hoektanden. De wetenschappers hebben het dier de naam Cronopio dentiacutus gegeven.

Dat het fossiel lijkt op een animatiefiguur, is niet het enige bijzondere aan de vondst. “Het is erg zeldzaam om de fossiele resten van een zoogdier te vinden dat in de tijd van de dinosaurussen leefde”, zegt Christian de Muizon van het Natuurhistorisch Museum in Parijs. “Meestal vinden we alleen maar tanden of kaken; een skelet komen we bijna nooit tegen.”

Bronnen: Nature, New Scientist, Guardian