‘Spinazieplant spoort explosieve stoffen op’

Naomi Vreeburg

02 november 2016 08:58

explosieve stoffen

Onderzoekers claimen bionische planten te hebben ontwikkeld die in de toekomst kunnen helpen bij het speuren naar explosieve stoffen.

De tijd dat planten gewoon konden lanterfanten in de tuin of in een huiskamer is voorbij. Wetenschappers van het MIT claimen een spinazieplant zover te hebben gekregen dat hij explosieve materialen in de bodem opspoort en aangeeft wanneer hij deze stoffen heeft gevonden.

Explosieve stoffen

Voor het opsporen van explosieven zijn de bladeren van de plant uitgerust met sensors die nitro-aromatische stoffen detecteren. Als deze explosieve stoffen in de bodem aanwezig zijn, zou de plant ze samen met het water opnemen in de bladeren, waar ze worden herkend door de sensors. Verder hebben de onderzoekers koolstofnanobuisjes in het blad gestopt. Deze zenden licht uit dat verandert wanneer de sensors explosieve stoffen spotten.

Dit licht van de koolstofnanobuisjes is belangrijk bij het aflezen van het signaal. Het licht kan met een infraroodcamera worden opgevangen. Deze camera is verbonden aan een Raspberry Pi, een kleine computer die het signaal op het scherm afbeeldt.

Defensie

De onderzoekers zien tal van toepassingen voor hun bionische spinazieplanten. “Ze kunnen worden gebruikt door defensie, maar ook voor het monitoren van publieke ruimtes om terroristische aanslagen te helpen voorkomen”, vertelt hoofdonderzoeker Michael Strano aan de BBC.

Maar voordat het zover is, moet er nog wel aan de technologie worden gesleuteld. Zo kunnen de onderzoekers het signaal nu alleen nog opvangen binnen de afstand van een meter. Niet zo heel veilig natuurlijk. Ook blijft het lastig om de planten in een mijnenveld uit te rusten met de technologie. Eveneens gevaarlijk.

Bronnen: Nature Materials, Gizmodo, BBC