Ingebouwd sprinklersysteem moet smartphonebrand blussen

Naomi Vreeburg

16 januari 2017 13:00

lithium

Geen vlamvattende smartphones meer dankzij dit sprinklersysteem?

Vol trots presenteerde Samsung de Galaxy Note 7. Maar wat ze bij het bedrijf niet wisten, was dat het toestel als flop zou eindigen. Het vloog namelijk geregeld in de fik door een oververhitte accu. Om dit in de toekomst te voorkomen, hebben onderzoekers van de Stanford University in Californië een ingebouwde brandblusser voor je smartphone ontwikkeld.

De grote boosdoener van het brandprobleem is de elektrolyt die is ingebouwd in de lithium-ion-accu. Als de ionen in de batterij te snel bewegen, komt er veel warmte vrij. De elektrolyt – die ionen van de ene naar de andere kant laat bewegen – is nogal licht ontvlambaar en kan ontploffen.

Sprinklersysteem

Het ingebouwde sprinklersysteem dat de wetenschappers hebben gemaakt, moet het heethoofd een beetje in bedwang houden. Het bestaat uit kleine polymeerbuisjes met een brandvertragend materiaal. Wanneer de accu oververhit raakt, smelten deze buisjes en komt het materiaal vrij in de elektrolyt. Zo explodeert hij niet.

De onderzoekers hebben laten zien dat hun proof of concept werkt. In het lab dan. Nu moeten ze nog bewijzen of het in de praktijk dienst doet.

Bronnen: Science Advances, New Scientist