‘Tal van meteorieten onder Antarctica-ijs’

Naomi Vreeburg

22 februari 2016 11:00

Onder de ijslaag van de zuidpool vind je een schat aan meteorieten, zo stellen onderzoekers nu.

Veel van de meteorieten die onze aarde bereiken, worden gevonden op Antarctica. Het is natuurlijk niet heel moeilijk om een donker gevaarte te ontdekken op een spierwitte achtergrond. Maar uit een experimentele studie blijkt dat nog veel meer meteorieten zich schuil houden. Zo’n halve meter onder het ijs, zo claimen Britse onderzoekers.

IJzer

Het zou dan gaan om een speciaal type meteoriet – degene die rijk is in ijzer. Deze types worden opvallend minder gevonden op de zuidpool. Om dit te verklaren, bestudeerden de wetenschappers twee meteorietsoorten: een met een hoog ijzergehalte en een voornamelijk stenen meteoriet. De exemplaren werden opgewarmd met een lamp, wat de hitte van de zon moest simuleren.

Beide meteorieten bleken de warmte te absorberen. Genoeg om ijs te laten smelten als ze erop neerstreken en om naar de bodem te zakken. Maar de meteoriet met het hoge ijzergehalte bleek 1,6 keer sneller in de ijslaag te zinken dan het stenen exemplaar. Hieruit concludeerden de onderzoekers dat de ijzermeteorieten zich dieper onder de ijslaag moeten bevinden.

Computermodellen toonden vervolgens aan dat stenen meteorieten nooit zo ver zinken dat ze niet meer zichtbaar zijn aan de oppervlakte. IJzeren meteorieten daarentegen wel.

Ontstaan aarde

Meteorieten met een hoog ijzergehalte kunnen dan ook al duizenden jaren in perfecte staat onder het ijs liggen, melden de wetenschappers in Nature communications. En deze gevaartes kunnen ons wellicht meer vertellen over het ontstaan van de aarde. Pak je metaaldetector maar uit de kast.

Bronnen: Nature Communications, IFL Science