Techionista: kweek sla tussen vissenpoep

KIJK-redactie

25 januari 2015 13:00

Elke week bespreekt Vivianne Bendermacher, ex-hoofdredacteur van KIJK en ‘techionista’, een gadget, app of tech-ontwikkeling op onze site. Deze keer: Vegua zet vissenpoep om in plantjes.

Ik ben nogal een sucker voor aquaponics. Aquawattes? Juistem, behoeft wat uitleg wellicht. Met auquaponics kun je in feite je eigen kropje sla kweken dankzij een stel poepende goudvissen. En misschien nog wel leuker: doordat dat kropje sla op zijn beurt een sucker is voor vissenpoep, blijft de kom schoon. Beetje jammer alleen: nogal wat aquaponics-projecten zijn niet heel geschikt voor de huiskamer. Omdat ze of nogal groot zijn, of ronduit lelijk. Maar een stel knappe koppen in Nederland hebben gelukkig wél gevoel voor design. Dames en heren: meet Vegua.

Hoe werkt het?
Zoals in de video (joehoe: hierboven!) al perfect wordt uitgelegd, werkt de Vegua door de ontlasting van vissen via bacteriën om te zetten in voedingsstoffen voor planten. Even stap voor stap: de vissen poepen en scheiden zo ammoniak uit. Ammoniak is een pain in the ass voor zowel de vissen als de planten; het is namelijk giftig. Maar gelukkig zitten er ook bacteriën in het water.

Die beestjes zijn er in twee smaken: de eerste vreet de ammoniak op en poept nitriet uit. Da’s al ietsje minder giftig dan ammoniak, maar we hebben er nog steeds nog niet veel aan. Daar komt bacteriesmaakje twee om de hoek kijken. Die kaant de nitriet weg en poept nitraat uit, en nitraat lieve kijkbuiskinders, vinden planten dan weer lekker. De planten eten de nitraat op, houden zo het water schoon en groeien ondertussen als kool. En dat alles in een stylish kom: de Vegua.

Plantjes kweken
In de Vegua kun je allerlei kruiden kweken, zoals basilicum, rozemarijn en peterselie. Maar je kunt ook je geluk proeven met tomaten, rode pepers of aardbeien. Genieten hoor, want biologischer krijg je het niet.

Hebben?
Ook een Vegua scoren? Snel backen op Kickstarter dan! Voor 199 euro is de early-bird-editie voor jou. Althans… als het project de beoogde 120.000 euro weten te crowdfunden, en dat is zo te zien nog best ambitieus…

Meer nieuws over apps, big data, gadgets, quantified self, wearables, robotica en social media? Bezoek Vivianne’s weblog Techionista!