Tumoren geprint met 3D-printer

KIJK-redactie

29 april 2014 09:20

Chinese onderzoekers zijn erin geslaagd tumoren te produceren met een 3D-printer. Ze hopen dat die kunnen helpen bij onderzoek naar kankerbehandelingen.

De wetenschappers hebben een mengsel van een gel en baarmoederhalskankercellen gebruikt als ‘inkt’ voor een 3D-printer. De kankercellen in de afdruk die ze maakten, groeiden in acht dagen uit tot ronde tumoren.

Twee- of driedimensionaal?

Traditioneel worden tweedimensionale modellen gebruikt voor onderzoek naar kankerbehandelingen. Die hebben echter een andere vorm, oppervlakte en samenstelling dan de driedimensionale tumoren die in het lichaam van patiënten voorkomen. Zo’n model kan daardoor anders reageren op behandelingen.

Om aan te tonen dat de nieuwe methode echt betere resultaten geeft, testten de wetenschappers een gebruikelijk antikankermedicijn op een tweedimensionaal én een driedimensionaal model. Ze ontdekten dat de 3D-variant, net als echte tumoren, beter bestand was tegen een behandeling.  Volgens de onderzoekers laat dit zien dat op deze manier realistischer resultaten te verkrijgen zijn.

Nog betere imitaties

In de toekomst willen de onderzoekers printjes maken die bestaan uit verschillende soorten kankercellen en die vastzitten aan andere soorten weefsels. Ze zouden de tumoren in het lichaam dan nog beter imiteren.

Bronnen: Biofabrication, Drexel University