Twijfels over eerste ‘quantumcomputer’

Marysa van den Berg

06 juni 2011 10:00

Vorige week kondigde D-Wave Systems de verkoop aan van de allereerste quantumcomputer. Maar critici twijfelen aan de echtheid van het apparaat.

Volgens de geruchten zou Lockheed Martin voor ’s wereld eerste quantumcomputer, de D-Wave One, een slordige 10 miljoen dollar hebben neergelegd. Dit systeem zou ongekende mogelijkheden kennen. Tenminste, als het een echte quantumcomputer is, want criticasters betwijfelen de claim van fabrikant D-Wave Systems.

Een quantumcomputer heeft bits – qubits genoemd – die niet alleen maar de mogelijkheid ‘0’ of ‘1’ kunnen aannemen, maar ook alles wat daartussen zit. Daardoor zou zo’n processor meerdere berekeningen tegelijkertijd kunnen uitvoeren en dat met een onvoorstelbare snelheid. De D-Wave One zou 128 van deze qubits tot zijn beschikking hebben. Het hoe en wat van deze techniek verscheen vorige maand in Nature.

Wat de critici vooral verontrust is de snelheid waarmee D-Wave Systems het systeem gereed hadden. Een quantumcomputer bouwen is nogal ingewikkeld en verschillende onderzoeksgroepen zijn er al op vastgelopen. Toch beweerden de onderzoekers van D-Wave Systems al in 2007 een 16-qubit computer gereed te hebben die een sudoku puzzel in no-time zou kunnen oplossen. Maar volgens computerdeskundigen en natuurkundigen zou het apparaat gewoon op de klassieke manier werken. Dat er geen tegenreactie kwam van D-Wave Systems maakte het systeem alleen maar meer verdacht.

Ook het nieuwste apparaat zou misleidend zijn; het zou gebruik maken van thermische effecten en niet van quantumnatuurkunde. Maar een punt voor D-Wave Systems: de nieuwste publicatie laat zien dat de temperatuur van het systeem te laag ligt om toe te schrijven aan iets anders dan quantumeffecten.

Ondanks enige scepsis binnen de wetenschap, lijkt Lockheed Martin zich in ieder geval niet druk te maken. Waar zij de technologie voor gaan inzetten, is nog niet precies duidelijk, maar als ze het systeem echt aan de praat krijgen, dan hebben ze een goudmijn in handen en nog belangrijker: zij zullen de eerste zijn.

Bronnen: Nature News, Wired