‘Verlamde man loopt weer door reukcellen’

Naomi Vreeburg

22 oktober 2014 11:00

Een verlamde man uit Bulgarije leert weer lopen na een celtransplantatie.

Darek Fidyka dacht vier jaar geleden nooit meer te kunnen lopen, nadat hij in zijn rug werd gestoken en vanaf zijn borst naar beneden verlamd raakte. Maar nadat hij als proefkonijn diende voor Poolse en Britse onderzoekers die experimenteerden met celtransplantatie, kreeg de Bulgaar weer gevoel in zijn onderlichaam en leert hij nu opnieuw te lopen.

Reukcellen

De wetenschappers injecteerden cellen van de reukkolf, ook wel bulbus olfactorius genoemd, van Fidyka in zijn beschadigde ruggenmerg. De reukkolf is een structuur in de hersenen waardoor we kunnen ruiken. De onderzoekers waren geïnteresseerd in deze cellen, omdat ze erom bekend staan zenuwen in het reuksysteem terug te kunnen later groeien na te zijn beschadigd. Dit is het enige deel in het menselijke dat dit kan.

Zo’n honderd spuiten kreeg de man onder en boven de beschadigde plek. Ook werden er vier stroken zenuwweefsel over een 8 millimeter groot gat in het ruggenmerg geplaatst, zodat de cellen toch door dit gat kunnen worden vervoerd.

Weer lopen

Nu 19 maanden na de operatie kreeg hij weer gevoel in delen van zijn onderlichaam en na intensieve therapie kan hij weer stappen zetten met een looprek. En nog een bijkomstigheid: de Bulgaar kan nog gewoon ruiken.

Natuurlijk is dit optimistisch nieuws, maar de wetenschappers laten weten nog veel werk te moeten doen. Eerst moeten de injecties bij meerdere patiënten worden getest. Waarschijnlijk hebben ze na dit nieuws geen gebrek aan proefpersonen.

Bronnen: Cell Transplantation, BBC News, Popular Science