Vermoeidheidsprogramma ontwikkeld voor ‘space jetlag’

KIJK-redactie

28 september 2012 16:00

Gaap

Onderzoekers hebben een programma bedacht waarmee astronauten zonder vermoeidheidsverschijnselen op Mars kunnen leven en werken.

Terwijl verschillende landen hun uiterste best doen om als eerste voet op Mars te zetten, denkt het Brigham and Women’s Hospital (BWH) al een stapje verder. Wetenschappers van dit Amerikaanse ziekenhuis onderzoeken hoe een mens het beste op de rode planeet kan leven en werken. Een dag op de rode planeet duurt namelijk 40 minuten langer dan de 24-uurscyclus van de aarde. En dat is geen pretje voor onze biologische klok.

Blauwe lichtbakken

Daarom hebben onderzoekers een ‘anti-vermoeidheidsprogramma’ opgesteld dat deze space jetlag moet bestrijden. Daarvoor gebruikten ze de ervaringen met lander Phoenix, die in 2007 werd gelanceerd om de noordpool van Mars te onderzoeken. Zelf had die natuurlijk geen last van een jetlag, maar de onderzoekers die deel uitmaakten van het wetenschappelijke en technische team dat hem in de gaten hield wel. Negentien mensen uit deze groep werden meer dan elf weken bestudeerd.

Deze deelnemers hielden een agenda bij die hun slaap-werkverhouding registreerde. Vervolgens werden ze onderworpen aan prestatietests. Een deel van de groep kreeg blauwe lichtbakken die ze op hun werkplek moesten plaatsen. Hiermee werd hun interne biologische klok geholpen om te wennen aan het nieuwe dagritme en verbeterden hun prestaties. Uiteindelijk was het merendeel van de testpersonen in staat om zich aan te passen aan een Martiaanse dag van 24,67 uur.

Minder kans op fouten

Het programma helpt astronauten om tijdens dure missies de kans op fouten gerelateerd aan vermoeidheid te beperken. Volgens de onderzoekers kan de toepassing ook handig zijn voor beroepen op aarde. Mensen met een ongewone ‘daglengte’ hebben mogelijk baat bij het vermoeidheidsschema. Studenten bijvoorbeeld.

Bron. BWH via Phys.org