Vier soorten fruitvliegjes blijken identiek

KIJK-redactie

27 oktober 2014 13:00

Wetenschappers hebben ontdekt dat vier schadelijke soorten fruitvliegjes niet van elkaar verschillen. Ze behoren nu tot dezelfde soort en kregen de naam Bactrocera dorsalis.

Met enige regelmaat ontdekken wetenschappers nieuwe diersoorten. Afgelopen jaar publiceerde het IISE (International Institute for Sepcies Exploration) in hun jaarlijkse lijst met bijzonder nieuwe diersoorten bijvoorbeeld de Olinguito (Bassaricyon neblina), een nieuwe spookkreeft (Liropus munusculus) en een nieuw soort bladstaartgekko (Saltuarius eximius). Nu hebben onderzoekers echter drie dieren ‘onontdekt’. Vier verschillende soorten fruitvliegjes blijken namelijk identiek te zijn.

Lastig te onderscheiden

De beestjes waren altijd al lastig van elkaar te onderscheiden, terwijl dat onderscheiden nou juist cruciaal is als je maatregelen wilt nemen om te voorkomen dat de plaag zich verder verspreidt. Daarom besloten wetenschappers in 2009 om te onderzoeken wat het verschil was tussen 5 vernietigende fruitvliegsoorten: de Oriëntaalse fruitvlieg, de Filipijnse fruitvlieg, de invasieve fruitvlieg, de Carambola fruitvlieg en de Aziatische papaja fruitvlieg.

Alle vijf veroorzaken veel schade aan de tuinbouwindustrie en bedreigen de voedselveiligheid in Azië, Afrika, het gebied rondom de Grote Oceaan en delen van zuid Amerika.

Vier soorten samengevoegd

In 2013 kwamen wetenschappers er achter dat de Filipijnse fruitvlieg en de Aziatische papaja fruitvlieg hetzelfde waren. Nu blijkt dat de Oriëntaalse en invasieve fruitvlieg óók tot die soort behoren. Ze hebben daarom allemaal de naam van de voormalige ‘Oriëntaalse fruitvlieg’ gekregen: Bactrocera dorsalis. De Carambolafruitvlieg behoort nog wel tot een aparte soort.

Volgens Tony Clarke, voorzitter van het fruitvliegjes onderzoek aan een onderzoekscentrum voor planten en biologische veiligheid, is het onderzoek betrouwbaar. Er hebben meer dan 40 onderzoekers uit 20 landen aan gewerkt en zij hebben zeer diverse eigenschappen van de vlieg onderzocht. Volgens de onderzoekers kunnen hun resultaten bijdragen aan het beter onder controle houden van de soort.

Bronnen: Systematic Entomology, Plant Biosecurity Cooperative Research Centre via EurekAlert!