Vissen ‘verhuizen’ richting Noord- en Zuidpool

KIJK-redactie

11 oktober 2014 16:00

In 2050 zal een groot deel van de vissen uit de tropen zijn verdwenen, zeggen onderzoekers. Steeds meer vissen zullen richting de Noord- en Zuidpool verhuizen.

Met behulp van modellen voorspelden onderzoekers dat er steeds meer vissen zullen verhuizen richting de Noord- en Zuidpool. Er blijven daardoor minder vissen over in de tropen. Dat is lastig voor de mensen in het gebied omdat zij juist in grote mate afhankelijk zijn van deze vissen voor hun voedselvoorziening.

De onderzoekers gebruikten computermodellen om te voorspellen hoe 802 vissoorten zouden reageren op opwarmend water en andere veranderingen in de oceanen. Ze gebruikten daarbij dezelfde scenario’s als het IPCC. In het worst-case-scenario betekent dit dat de oceanen in 2100 drie graden warmer zijn dan nu.

Vissen verhuizen

Aan de hand van het model voorspellen de wetenschappers dat veel vissen en ongewervelden die in de oceanen leven zullen ‘verhuizen’ richting de Noord- en Zuidpool (waar de wateren kouder zijn). De onderzoekers vergeleken deze resultaten met gegevens over de vissoorten die de afgelopen tientallenjaren in de Beringzee aanwezig waren. Die gegevens bleken overeen te komen met de voorspelde verschuiving van vissen volgens het model.

Wanneer de onderzoekers uit gaan van een opwarming van drie graden schuiven de dieren iedere tien jaar 26 kilometer op, wordt het water slechts een graad warmer, dan bewegen ze volgens de onderzoekers 15 kilometer per tien jaar.

Tropen worden verlaten

De tropen zijn de grote verliezers: daar zullen minder vissen overblijven. Dat is lastig voor de mensen in dit gebied omdat zij voor hun voedselvoorziening juist in hoge mate van vissen afhankelijk zijn. Voor de vissers in de arctische en antarctise regio’s creëert de verhuizing wellicht nieuwe mogelijkheden, maar de komst van nieuwe soorten kan  ook juist de vissen die er nu leven verstoren. De effecten daarvan zijn niet duidelijk.

Bronnen: ICES Journal of Marine Science, University of British Columbia via EurekAlert!