Visuele handicap mogelijk verleden tijd

KIJK-redactie

14 juni 2012 16:00

Optische cup

Japanse onderzoekers zijn in staat weefsel te laten groeien uit menselijke stamcellen die nodig zijn voor zicht.

Ongelukken en ook ouderdom kunnen leiden tot verminderd zicht. Onderzoekers van het Centrum voor Ontwikkelingsbiologie in Japan hebben mogelijk een oplossing gevonden voor dit probleem. Door menselijke stamcellen in een bepaald medium te laten groeien, is het de wetenschappers gelukt om de ingewikkelde 3D-structuur van de zogenoemde optische cup te laten groeien. Deze cup zal zich later ontwikkelen tot het netvlies, waardoor wij kunnen zien.

Microscopische weergave van de optische cup tijdens het onderzoek op dag 26.

Transplantatie van dit weefsel zou mensen met een visuele handicap kunnen genezen. De cup bevat namelijk allebei de cellagen die nodig zijn om dingen te kunnen zien. De belangrijkste laag bestaat uit lichtgevoelige cellen, genaamd fotoreceptoren. De staafvormige fotoreceptoren, die actief zijn bij zwak licht, geven de wereld in zwart/wit weer. De kegelvormige lichtgevoelige cellen werken daarentegen bij helder licht en kunnen kleur waarnemen. Bij mensen met een visuele handicap is deze laag cellen vaak beschadigd en transplantatie van dit weefsel van stamcellen zou uitkomst kunnen bieden.

Naast de medische toepassingen kan dit onderzoek ook inzicht geven in het veld van de ontwikkelingsbiologie. De onderzoekers merkten op dat de menselijke optische cup vele malen groter is dan de cup die is ontstaan bij vergelijkbaar onderzoek bij muizen. Volgens de onderzoekers volgt hieruit dat de stamcellen per soort een verschillende instructie bevatten voor het ‘bouwen’ van deze oogstructuur. Hiermee draagt het onderzoek bij aan het inzicht in de menselijke aspecten van de ontwikkeling van een oog.

Bronnen: Cell, Cell Press via EurekAlert!

Beeld: Nakano e.a./Cell Stem Cell Volume 10 Issue 6