Voorspellen maximale leeftijd dichterbij

KIJK-redactie

03 februari 2015 11:00

Wetenschappers hebben een grote stap gezet richting het voorspellen van je sterfdag, zonder daarbij te kijken naar je gezondheid en leefstijl.

Zou jij willen weten wanneer je jouw laatste adem uitblaast? Of het antwoord nu ja of nee is, wetenschappers van de Universiteit van Edinburgh zijn een stap dichter bij het voorspellen van je uiteindelijke leeftijd. Door DNA te bekijken, stellen ze je biologische leeftijd vast en vergelijken dit met hoe oud je bent volgens je paspoort. Hoe groter dit verschil, des te groter je kans om te sterven, zo schrijven ze in Genome Biology.

Ongeacht je rookt

In maar liefst vier verschillende onderzoeken die vooraf gingen aan deze conclusie volgden wetenschappers bijna veertien jaar lang zo’n vijfduizend mensen. Van hen bekeken ze de zogenoemde DNA-methylatie, het proces dat zorgt voor veranderingen in het effect dat genen hebben. In feite wordt hiermee bekeken hoe snel jouw biologische klok loopt.

Wat deze methode zo bijzonder maakt, is dat er in de berekeningen al is gecorrigeerd voor enkele bekende doodsoorzaken. Dit betekent dat ongeacht of je rookt, lijdt aan diabetes of hartklachten hebt, de kans op sterven nog steeds toeneemt naarmate het verschil tussen je biologische leeftijd en werkelijke leeftijd groter wordt.

Leeftijdsvoorspeller

Een voorbeeld: je laat jouw DNA-methylatie onderzoeken en daaruit blijkt dat je een biologische leeftijd hebt van 55 jaar, maar in werkelijkheid ben je nog maar 50 jaar oud. Dat geeft een verschil van 5 jaar. Volgens de wetenschappers heb je hierdoor 21 procent meer kans om te sterven dan wanneer het verschil 0 jaar zou zijn – ongeacht of je een man of een vrouw bent.

Hoewel het proces van DNA-methylatie nog geen exacte ‘leeftijdsvoorspeller’ kan worden genoemd, draagt het onderzoek wel bij aan de ontwikkeling van iets dergelijks. Bovendien vergroten de wetenschappers hiermee de algemene kennis over langer leven en gezond oud worden.

Bronnen: Genome Biology, University of Edinburgh via EurekAlert!

Beeld (leader): Pixabay/LouAnnClark CCO Public Domain